De vertrouwenspersoon heeft drie belangrijke taken:
Taken
1. Opvang, adviseren en begeleiden melder(ster).
De belangrijkste taak is; een luisterend oor zijn. De melder(ster) wordt gehoord.Met de melder(ster) worden alternatieven besproken, soms is doorverwijzing nodig. De melder(ster) beslist over de voortgang.Indien een informele oplossing niet mogelijk is kan een stap naar de klachtrechtcommissie noodzakelijk zijn.Nazorg wordt geboden indien dit gewenst is.
2. De organisatie informeren en voorlichten over integriteit en ongewenste omgangsvormen.
Organisaties informeren over de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon voor ongewenste omgangsvormen en
integriteitskwesties.Voorlichting geven aan verschillende organisatielagen over ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties.Met ARBO-dienst, bedrijfsmaatschappelijkwerk en overlegorganen het beleid zo nodig afstemmen.
3. Adviseren bestuur en mangement door middel van een jaarverslag.
De vertrouwenspersoon maakt een geanonimiseerd jaarverslag met aantal en soort meldingen. Hiervan wordt een analyse gemaakt en worden aanbevelingen geformuleerd.
De vertouwenspersoon krijgt veel signalen binnen en kan zonodig ook ongevraagd advies uitbrengen.